UP
TO
DATE
UP TO DATE FESTIVAL
7-8.09.2018 BIAŁYSTOK
GOLDIE

GOLDIE

WIELKA BRYTANIA

sobota 8 IX 2018 Beats.
PRIS OTSOCHODZI

“W mojej muzyce,” - mówi Goldie - “jest wszystko, czego się nauczyłem, wszyscy, których spotkałem i wszystko czego doświadczyłem”. A była to niesamowita podróż. Nieszablonowy innowator, który zmienił przyszłość sceny jungle przełomowymi produkcjami, które nadal brzmią tak jakby ktoś ukradł je z przyszłości, ma za sobą wyjątkową historię. Zaczynając od domów dziecka w zachodniej Anglii, poprzez tworzenie grafitti w Nowym Jorku i Miami jako jeden z najsłynniejszych reprezentantów z Wielkiej Brytanii, do współpracy z niezwykłymi muzykami jak David Bowie, Noel Gallagher czy KRS-One, Goldie zdecydowanie robił wszystko po swojemu.

W 1994r. krytyk muzyczny Simon Reynolds zauważył, że: „Goldie zrewolucjonizował jungle nie raz, a trzy razy. Najpierw powstał Terminator (pionierskie użycie rozciągania w czasie), potem Angel (połączenie głosu Diane Charlemagne z samplami Davida Byrne'a/Briana Eno, które udowodniło, że hardcore może być bardziej zwyczajnie melodyjny), teraz powstał kawałek Timeless, 22-minutowa hardcorowa symfonia”. Każdy z tych momentów ukształtował muzyczną rzeczywistość tamtej dekady i czasów późniejszych, zapowiadając przejście Goldiego z undergroundowej sceny rave do świata największych gwiazd.

Pierwszą miłością Goldiego był hokej na rolkach. Zanim na dobre wciągnęła go muzyka, zdążył zostać bramkarzem w narodowej drużynie Anglii. Po odkryciu elektro i hip hopu, zapuścił włosy – „złote loczki” (goldilocks), od których powstał jego pseudonim – i dołączył do ekipy breakdance B-Boys w pobliskim Wolverhampton. Wtedy też odkrył graffiti. „Mówili na mnie 'król puszek z Midlands'”, mówi z dumą. Jego talent był niepodważalny i zwrócił uwagę nie tylko Brytyjskiej Rady Sztuki, ale też Dicka Fontaine, producenta filmu dokumentalnego o graffiti dla kanału tv Channel 4. Film Bombin' Fontaine'a z 1987 r. ukazuje wizytę nowojorskiego artysty Brima Fuentesa w Wielkiej Brytanii. Brim spotkał Goldiego i jego B-Boyów w dzielnicy Heath Town w Wolverhampton, a później pojechał kilkanaście km dalej, do Handsworth w Birmingham, gdzie nakręcił to co zostało po zamieszkach, w trakcie których zginęły 4 osoby, było 35 rannych i kilkanaście sklepów zostało podpalonych. Kilka miesięcy później Fontaine odwrócił ten proces i zaprosił Goldiego do Nowego Jorku, gdzie przedstawił go pionierowi hip hopu – Afrika Bambaataa.

Później, Goldie dał się wciągnąć przez słodki świat rave'u. Podczas imprezy Rage w Londynie w 1991 r. Goldie zachwycał się alternatywnymi dźwiękowymi światami tworzonymi za deckami przez Fabio i Grooveridera . „Totalnie wtedy odleciałem”, wspomina. Niedługo potem zaczął się angażować. „Pamiętam jedną sesję, która trwała przez 3 dni”, mówi, „cały czas eksperymentowaliśmy, posuwaliśmy technologię do granic możliwości”.

W ślad za tym powstała seria kawałków zainspirowanych breakiem, jak Killa Muffin, Darkrider i Menace. Potem pojawił się Terminator z jego wkręcającym się loopem basowym i nagle Goldie był na ustach wszystkich. Następnie wydał równie rewolucyjny Angel, nachylając oś w kierunku bogatych, tripowych tekstur, które uczyniły jego debiutancki album Timeless z 1995 r. pierwszym albumem platynowym na scenie drum'n'bass. Co niewiarygodne, biorąc pod uwagę to co działo się wtedy na tej scenie, produkcja epickiego tytułowego kawałka zaczęła się już w 1993r.,wtedy kiedy inni producenci skupiali się nadal na oryginalnych dźwiękach hardcore rave.

Album Timeless był arcydziełem – produkcji, tekstowym, dźwiękowej perfekcji i futuryzmu breakbeatu. Dziś nadal brzmi niewiarygodnie nowatorsko, tak jak wtedy, gdy na początku 1995r. London Records wypuściła kasety przed wydaniem płyty, które krążyły po mieście, w czasie, gdy Goldie nadal mieszkał na 18 piętrze w blokowcu w północnym Londynie.

Do tego czasu Goldie zdążył otworzyć z kumplami djami Kemistry and Storm swoją wytwórnię Metalheadz. Wraz z Moving Shadow Roba Playforda i Looking Good LTJ Bukema, Metalheads pomogli zdefiniować drum'n'bass jako oddzielny twór muzyczny poprzez single J Majika, Asylum, czy samego Goldiego. Nadal tryskający energią, zapoczątkował legendarną imprezę – Metalheads Sunday Sessions w Londyńskim klubie Blue Note.

Goldie jest jednym z niewielu artystów, którym udało się współtworzyć tekst piosenki z Davidem Bowie – w utworze Truth z drugiego albumu pioniera drum'n'bassu - Saturnz. Wydany w 1998r. album pokazał, że jego wizja stała się bardziej ekspansywna (pierwszy utwór Mother trwa nieco ponad godzinę). Album opierał się na współpracy z innymi artystami, takimi jak legenda rapu KRS-One, managera i prowokatora Malcolma McLarena, super producenta Trevora Horna oraz frontmana Oasis Noela Gallaghera (na singlu Temper Temper).

Napędzany nieograniczoną kreatywnością, którą odznaczała się jego kariera, Goldie zwrócił się ku aktorstwu. Ponownie spotkał się z Davidem Bowie w thrillerze Andrew Gotha z 1999r. Everybody Loves Sunshine, a potem w 1999r. zagrał rolę Bulliona w filmie o Jamesie Bondzie The World Is Not Enough. Za nimi potoczyły się kolejne hity kinowe – wliczając komedię kryminalną Snatch Guya Ritchiego – aż dołączył do obsady serialu BBC1 EastEnders jako gangster Angel Hudson.

Potem przyszła kolei na gościnne występy w hitach telewizyjnych – wliczając takie programy jak Maestro (gdzie nauczył się dyrygować orkiestrą), Classic Goldie (gdzie wystąpił ze swoją kompozycją na orkiestrę w Royal Albert Hall latem 2009r.) oraz Goldie's Band: By Royal Appointment.

Trening orkiestrowy okazał się użyteczny. W 2014r. przełożył swoją oryginalną wizję z Timeless na Timeless (Sine Tempore). Zagrany na żywo z Heritage Orchestra na festiwalu Wilderness zyskał ogromne uznanie i rok później został ponownie odegrany na festiwalu Meltdown w Royal Festival Hall w Londynie.

Dla dzieciaka, który nie mogąc zasnąć, patrzył się na gwiazdy przez okno w domu dziecka, dorastanie przyniosło sporo niespodzianek. Jednym z wyróżnień było zaproszenie go w 2011r do wystąpienia na konferencji TED w Kings Place w Londynie. Rok później został wybrany jako jeden z Nowych Elizabetyńczyków BBC – 60 osób, od Davida Hockneya do Roalda Dahla, Davida Bowiego i Tima Bernersa-Lee, którzy pomogli ukształtować brytyjską kulturę za czasów panowania Elżbiety II. W styczniu 2016r. otrzymał order MBE (Member of the Most Excellent Order of the British Empire) z rąk królowej.

facebook soundcloud